Nieuwsflits Mei

In deze Nieuwsflits wijden we onder andere artikelen aan de onder spanning staande arbeidsmarkt en een leven lang leren. Maar ook het werven en behouden van vrijwilligers is niet alleen nu maar ook naar de toekomst toe belangrijk.

We kennen allemaal de oproepen waarin bestuursleden/vrijwilligers worden gezocht. Iedereen vist in dezelfde vijver. Het besturen van een vereniging of stichting is een mooie uitdaging, maar hoe kunnen vaardigheden verder worden ontwikkeld. Dan kun je denken aan vergadertraining, het opstellen van een communicatieplan, fondswerving, het opzetten van vrijwilligersbeleid, hoe om te gaan met allerlei wettelijke regelingen en hoe zit het met persoonlijke aansprakelijkheid.
Het is belangrijk dat we onze kennis overbrengen op de jongere generaties of het nu om betaald werk of vrijwilligerswerk gaat, en soms is daar hulp bij nodig.

Ik kwam op mijn zoektocht naar artikelen de “SESAM Academie” tegen. Deze academie is opgezet naar voorbeeld van het Amerikaanse project Leadership Institute for Activ Aging en wordt financieel mogelijk gemaakt door o.a. het Ministerie van VWS, Rabobank Nederland, Stichting Doen, Taskforce Ouderen en Arbeid en het VSB fonds.

De naam SESAM is afkomstig van “SEnioren SAMenleving”. Er zijn gemiddeld 75-80 SESAM adviseurs actief, verspreid wonend over heel Nederland. De adviseurs werken in zes regionale team en zijn professionals, maatschappelijk betrokken vrijwilligers en zetten zich belangeloos in voor vrijwilligersorganisaties. De SESAM adviseur is zelf een vrijwilliger. Ze zijn experts op het gebied van bestuurlijke en organisatorische vraagstukken.