Nieuw jaar; nieuwe ronde, nieuwe prijzen

U kent dat wel, zo’n wervende zin bij een bingo of op de kermis.. en zo lijkt het soms ook in de politieke arena. Het ongekende getal van 81 partijen hebben zich (voorlopig) ingeschreven voor de verkiezingsstrijd en profileren zich allemaal als de prijswinnaar voor het behoud van de democratie.

Echter, een ieder die iets weet van het politieke handwerk weet dat deze ontwikkeling een schrijnend gebrek aan realisme toont en de bijl zet aan de wortel van een geloofwaardig  politiek bestuur in Nederland. Nu al zijn de kameragenda’s overvol voor de commissies en plenaire zittingen, is de spreektijd  tot een minimum beperkt en vindt een fatsoenlijk diepgaand debat vaak niet plaats. Wat gaat er dan gebeuren als er straks een veelvoud van partijen mee wil gaan doen in de politieke arena?  Besturen is een vak en dat geldt ook voor het Haagse Kamerwerk. Tijd voor een nieuwe ronde en met een echte hoofdprijs; de kiesdrempel verhogen!