Wat doet een echte liberaal naar aanleiding van het concept VVD verkiezingsprogramma 2018?

Bestuurlijk handwerken

Ja , en daar was het dan; het concept verkiezingsprogramma. Een zeer leesbaar en degelijk stukje werk. Maar ook de opmaat voor het ‘bestuurlijk borduren’ wat daarbij hoort. Want immers, er zijn altijd passages waarvan de achterban vindt dat het nog wel wat scherper, duidelijke of completer geformuleerd kan worden. Dat betekent veel mailverkeer om de amendementen bondig te formuleren.
Een tijdrovende bezigheid maar tja zoals men zegt:  liefdewerk,oud papier voor de partij.

Over dat oud papier gesproken; hoe gek moet je zijn om zoveel tijd te besteden aan een boekwerkje dat na de verkiezingen, naast de bewindsliedentombola, slechts een  partieel onderdeel wordt van het ‘dealen en wheelen’ voor een formatieakkoord?  Wel, het antwoord is redelijk simpel.

Omdat besturen een vak is en niet zonder grondslagen kan. Omdat een partij een vehikel is om democratie te laten bloeien en samenwerken voor een goed verkiezingsprogramma daarbij een bruikbaar instrument is. En tenslotte, omdat een goede politieke praktijk alleen maar kan leven met goed gedocumenteerde ideeën.
Echte liberalen geloven niet in de versimpeling van de werkelijkheid door een ‘ja of nee referendum’ of een kretenmaatschappij via facebook of twitter.
Echte liberalen geloven in het bestuurlijk handwerk!
Vandaar dat we nog even doorborduren met onze amendering tot er eind november een verkiezingsprogramma ligt waar we de campagne succesvol mee in kunnen gaan en daarnaast een stevig liberaal wensenlijstje voor het komende regeerakkoord presenteren!